dag 40: Kalligraferen met ijslolliestokjes.

Kalligraferen met bijzondere materialen.
Dit zijn de schrijf”stokjes waarmee je prachtige grote kalligrafieletters kan maken






IJslolliestokjes en mondstokjes (zeg eens aaaa bij de dokter) doen dienst als penhouders.
Een ijzerdraadje of een elastiekje houd het stukje zeemleer op zijn plaats.
Zo ziet het er vanbinnen uit!


Doop het bovenste deel in de inkt en begin met schrijven. Zo donkermogelijke inkt geeft een prchtig resultaat. Ook eenvoudige ecoline in een kleurtje geeft prachtige resultaten



Kalligraferen met knijpers voor groep 5 t/m 8.


Je kunt met een klas met kinderen ook kalligraferen met de uiteinde van een knijper.
Je zult alleen iets vaker in moeten dopen en de letters zijn wat minder diep van kleur. Het effect is prima

Op deze site een volledige lesbrief met te kalligraferen met knijpers met werkbladen om deze les te kunnen geven.



Gebruik verdunde ecoline. Zet een pot zachte of groene zeep klaar. Bij vlekken in kleding hiermee de
vlek insmeren en een nacht erin laten trekken. Daarna gewoon in de was.

dag 30: Een letterbak maken van lege doosjes.

Letterbak maken van doosjes


dag 29 : Een winkelmuntje met een boodschap.

Het winkelmuntje wordt veelvuldig gebruikt.
Een prachtige gelegenheid om daar een inspirerende tekst op te zetten.
Plint heeft dit toegepast . http://www.plint.nl/

dag 28: potlodenalfabet

Daar kun je nog een puntje aan zuigen

Alphabet

Veel kunstenaars gebruiken potloden om bijzonder werk te creëren. De kunstenaar Dalton Ghetti daarintegen maakt juist van een potlood een prachtig kunstwerk, waar menig kunstenaar een puntje aan kan zuigen. 

dag 27 : Toilet origami

Mooi in het kleinste kamertje van het huis.

In hotels en B&B's tref je het steeds meer aan: een gevouwen begin van de toiletrol. Wat je er van moet vinden laat ik maar in het midden... Wil je je er ook eens aan te buiten gaan (leuk voor de logé's), dan kun je bij Origami Resource Center je hart ophalen :)  (klik op de foto)

dag 26 : armband of ketting , eenvoudig leuk en creatief.


Halsketting/Armband


Een lief klein tussendoor haakwerkje:
Een halsketting. Of armband. Kan allebei.





* Haak 12 lossen,
maak een halve vaste in de 5e losse vanaf de naald,
1 losse,
haak 12 vasten in het rondje, 
sluit het rondje met een halve vaste *
Herhaal van * tot * tot de gewenste lengte.
Naai de uiteinden aan elkaar.


 

dag 24: lieve vogeltjes tekenen kan iedereen!!!!




De lieve vogeltjes komen van deze blog:

.http://del4yo.squarespace.com/non-dairy-diary/2009/8/5/dessine-moi-un-oiseau.html



Deze zijn ook niet te versmaden.

Op deze site staan nog meer tutorials. Geweldig eevoudig maar ....... super creatief.

dag 21: Tekenen met papierpulp.



In haar werken gebruikt Miriam Londono het papier niet als de traditionele drager van een tekst of tekening.
Zij tekent niet op, maar met papier en bouwt haar werken in de lucht op. De open lijnenstructuur die Londono daarmee creëert, reflecteert het menselijke figuur met al zijn gevoelens van leegte, eenzaamheid, vervreemding en liefde.

Weer een geweldige kunstenaar waarmee de koppeling met kinderen te maken is.







Een artikel uit het maandblad "Textiel plus

Een overzichtssite van haar werk tot nu toe.
http://www.miriamlondono.com/artwork/paper-calligraphy/paper-calligraphy-1

Een fotoreportage van het ontstaan van een papierschrijf workshop:
  http://www.inspire-me.nl/v2/?pid=8&ext=2009%20-%202010&sub=Dubbelzinnig%20---Miriam%20Londono%20september%202009


Zelfs 3d werkstukken zijn mogelijk!!!!



dag 25 :steengoed en steen lief



De steen in de hoofdrol. 

Joodse mensen gebruiken de steen als symbool bij het graf van overledenen. Bij het verlaten van het graf leggen zij de steen boven op de grafzerk. Bij wijze van afscheid.
Paul de leeuw zong het lied van Bram Vermeulen : Ik heb een steen op aarde verlegd.


Hoe klein je bijdrage is, het kan grote veranderingen teweegbrengen.

dag 20 : Berend Strik als kunstenaar in de klas.

Beroepskunstenaar in de klas. 
Sybilla Tonissen is met de groepen 1 /2, 3 /4 en 5 /6 creatief aan het werk. Kinderen maken kennis met de kunstenaar Berend Strik, die foto’s bewerkt met handwerktechnieken. Hij voegt wat toe of laat wat weg. Na een inleiding mochten de kinderen een foto uitzoeken, die ze zelf bewerken met lapjes en steken.

BILD7878

Dag: 20 Hans den Hartog Jager over kunstenaar Berend Strik.

Berend-Strik-01.jpg


Bij het zien van een foto kijkt men altijd naar een fragment dat al voorbij is……


De site van Inspire-me  is voor iedereen die geïnspireerd wil worden door creatieve professionals zoals kunstenaars en vormgevers.
Inspire-me organiseert masterclasses voor iedereen die veel ervaring op beeldend gebied heeft en die graag geïspireerd wil blijven.
Klik links in het menu onder het kopje masterclasses, scroll naar beneden en druk op één van de bijzondere masterclasses!

Inspiratie geeft energie!

http://www.inspire-me.nl/v2/

De foto hierboven is door bewerking met garen en naaimachine of borduren tot een kunstwerk gemaakt. De herinnering op de foto blijft.



Het volgende bericht geeft een deel van het tv programma: Het kunstuur weer, waarin de werkwijze van Berend Strik besproken en bekeken wordt op een tentoonstelling van hem.

AVRO Kunstuur portal - 4 Art: Hans den Hartog Jager over Berend Strik

dag 19 : mooi optisch bedrog

Een ronde schaal met een 3d kubus erin? erop? eruit?
Gezien in een museum in Londen 2009.

dag 18 : Recyclen = geweven bakje van tijdschriftpapier.

door  Amy Brown Van FamilyFun Magazine
..
Materialen
  • Schaar
  • Krant
  • Transparante tape
  • Papieren handdoek rollen
  • Elastiekje bij foto 3 

1.Easy-Weave Krantenpapier Basket - Stap 12.Easy-Weave Krantenpapier Basket - Stap 2
3.Easy-Weave Krantenpapier Basket - Stap 3 4.Easy-Weave Krantenpapier Basket - Stap 4.

Dag 16: Geweven zonnebloemen van boterhambordjes.


http://familyfun.go.com/crafts/garden-of-weavin-675519/

Op deze site kun je patronen (templates) vinden die je op een boterhambordje kunt leggen.
Tuin van Weavin ' 

Materialen
  • Geel papier plaat
  • Geel garen
  • Bruin garen
  • Groene verf
  • Stok




 Maak in een papieren boterhambordje een oneven aantal bloemblaadjes langs de rand van een geel papier plaat. Doe een stukje tape op het einde  van het gele garen op de rug. Wikkel het garen om het bord, gaande van een inkeping naar de over de plaat. Bind de twee uiteinden aan de achterkant vast.
Tuin van Weavin '- Stap 3
Schilder de stokken groen en voorzie ze van blaadjes.

dag 15: Escher ook voor kinderen.

Het onderstaande boek is een aanrader om kinderen kennis te laten maken met kunst.
Kinderen ervaren letterlijk zelf hoe het is om kunst te maken volgens een bepaalde kunstenaar. Het boek geeft ook enige achtergrondinfo over de periode waarin de kunstenaar leefde .


Neem bijvoorbeeld de kunstenaar Escher


Hieronder de bladzijdedie een indruk geeft hoe de beschrijving eruit ziet.

Een fotoreeks maakt visueel hoe het kunstwerk ontstaat:

Ik heb memoblaadjes gebruikt met een plakstripje aan de achterkant. 3 van elke kleur. (9 blaadjes)



Pak van elke kleur 3 blaadjes

Plak ze op elkaar

Teken aan één kant een figuur wat je eruit gaat knippen.


Plaats het afgeknipte deel aan de overzijde tegen de rand van de
tegenoverliggende zijde en teken dit af.


Knip het deel eraf.


De blaadjes passen nu als een Escher tekening in elkaar.




Maak er een een fantasiedier van. (Steeds hetzelfde tekenen!)